Mode UDGIVET : 26/03/2021

Guide - Coating af lak

Guide - Coating af lak

Noget af det ypperste indenfor beskyttelse af lak er uden tvivl en coating.

Begynder man at læse lidt om produktet, bliver man lynhurtigt rundtosset, da mange af betegnelserne har forskellige navne, men indeholder det samme. F.eks. er både nano, glas og keramisk coating allesammen opbygget af grundstoffet Quarts, så det er sådan set ens produkt, men med forskelligt navn.

Et andet stort problem er producenternes benævnelse af hårdheden på overfladen af coatingen. Der eksisterer forskellige hårdhedsskalaer i verden, og flere bruger dem forkert, for at fremme deres produkt, hvilket kan være direkte vildledende.

F.eks. benævnes coatings hårdhed som 9H og nogle endda højere. Problemet opstår, for os forbrugere fordi vi forveksler H-skalaen med Mohs-skalaen som bruges til at bestemme hårdheden på grundstoffer. Der ved i hvert fald kvinder at diamanter topper skalaen med 10H. Og så tror vi forbrugere jo at coatingen har en hårdhed der minder om en diamant.

Det er så ikke tilfældet. Blot en orientering, så i ikke bliver misinformeret.

Bortset fra det, er coating stadig det bedste på markedet idag, til beskyttelse af overfladerne på biler.

Det giver alle fordele, som vand- og snavsafvisende overflade.

Væsentlig hårdere overflade end lakken fra fabrikken, uv-beskyttelse og holdbarhed som ligger meget højere end voks, forsegler osv. Kemikalie-resistente osv.

Den længste holdbarhed som almindelige forbrugere kan købe idag af coating, er op til 5 år.

Den coating som vi forhandler her hos Auto-Ren.dk er en coating og en producent som vi kender rigtig godt, og kan derfor til fulde stå inde for produkterne.

At bruge coating er ikke noget man bare lige springer ud i. Har man aldrig prøvet det før, anbefaler vi, som det første, at læse disse guides grundigt, samt følge op med nogle videoer på producentens hjemmeside.

Auto-Ren.dk kan ikke gøres ansvarlig som følge af forkert brug eller påføring af produktet.

Er du stadig i tvivl efter at have forberedt dig, anbefaler vi kraftigt at henvende dig til en bilplejer.

Polering og påføring af coatingen, samt efterfølgende hærdningen, bør foretages inde i en garage/værksted, eller som minimum en carport. Den mest ideelle temperatur for påføring, er imellem 5 og 25 grader celsius.

Nu til guiden.

Som i alle de andre tilfælde med coating, kræver det at grundarbejdet er udført ordentligt.

Følg Guide - bilvask

Følg Guide - lakrens

Følg Guide - claybar

Dernæst skal lakken inspiceres for lakfejl, ridser og poleres op til en stand du accepterer.

Efter polering skal lakken affedtes, for at sikre at der ikke findes poler-olier og fedtede fingre på overfladen. Fjernes de ikke, vil coatingen hæfte til dem, i stedet for lakken og din coating vil kun holde i kort tid.

Følg Guide - Affedtning

Du er nu klar til selve coatingen.

Udover selve æsken med coating og indhold, skal du bruge

6-8 gode fnugfri nye mikrofiberklude (minimum 300gsm)

Rigtig god og skarp led lampe

Flasken rystes grundigt, åbnes og hætten erstattes af den medfølgende hætte med pipette.

Påfør 2-3 fulde pipetter jævnt på den medfølgende applikator, for at prime og klargøre applikatoren.

Skru hætten løst på flasken og sæt den væk, både af hensyn til ikke af vanvare, at komme til at hælde flaskens indhold på gulvet, men ligeså meget fordi varmen fra dine hænder vil fremme hærdningen af coatingen inde i flasken, før den ligges på bilen.

Påfør nu coatingen i områder af ca. 50-60 x 50-60 cm af gangen. Påfør med overlapning i lige baner, både horisontalt og vertikalt, for at være sikker på der ikke er helligdage, der ikke har fået coating.

Derefter ligger du applikatoren fra dig, og tager nu 2 mikrofiberklude, som du folder.

Lig kludene, så du hele tiden har styr på hvilken klud skal være klud 1, og hvilken der er klud 2.

Tag nu klud 1, og aftør overskydende coating af området. Tør af, uden at trykke mod bilen, og tør nu af i et felt svarende til ca. 60 x 60 cm. Altså tør kluden længere ud i kanterne, end der er påført coating.

Tag nu klud nummer 2, og poler efter. Igen, uden at trykke mod bilen, og tør nu i et felt der svarer til ca. 70 x 70 cm. Brug nu den skarpe lygte til at lyse mod overfladen, for at sikre at du har fået overfladen fuldstændig blank, uden skygger eller efterladenskaber efter coatingen.

Nu fortsætter du til næste område. Tilføjer 3-4-5 dråber coating på applikatoren, og påfører nu på næste område, på samme måde som før.

Og bruger klud 1, efterfulgt af klud 2. Vend kludene med mellemrum, så du får ny ren og tør flade.

Grunden til du tørrer området med kludene, i et større og større felt, som beskrevet ovenfor, er for at undgå "kanter" i coating.

Skulle du overse et område, som du ikke får fjernet inden hærdning, eller først opdager dagen efter, er du nødt til at polere det område, med polermaskinen igen, da det er eneste måde at fjerne hærdet coating på. Derefter affedte området og påføre coating. Man kan sagtens "reparere" små områder på denne måde.

Sådan fortsætter du, med at arbejde i felter, indtil hele bilen er coatet.

30 ml coating, er nok til at nå hele vejen rundt på bilen, på størstedelen af den danske bilpark.

Kun helt store biler, som eks helt store SUV, varebiler, lastbiler osv., er der behov for 2 flasker.

Kludene og applikatoren skal bortskaffes efter endt arbejde, da de vil blive ubrugelige og forårsage ridser, når coatingen er hærdet i kludene.

Bilen skal nu hærde i 12 timer, inden den må komme ud og køre, eller blive våd.

Coatingen er først fuldt hærdet op efter 7 dage, og det anbefales derfor ikke at vaske bilen indenfor den periode

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev
Modtag gode nyheder og tilbud
Accepter

Denne side bruger cookies for at forbedre din købsoplevelse. Læs mere her